Jason van Eunen

 

  1. Hoe oud ben je?

Ik ben geboren op 01-05-1995 (24 jaar)

  1. Wat is / zijn je vooropleiding (en)? – MBO/HBO/WO

WO BSc Creative Technology (Universiteit Twente)
WO MSc Innovation Management (Technische Universiteit Eindhoven)

WO MSc Minor Business & Design (Bocconi University Milan)

  1. Waar werk je / of welke bedrijf(ven) heb je?

Ik ben oprichter van Creating Curiosity. Met Creating Curiosity is het mijn missie om in het onderwijs meer ruimte te creëren voor nieuwsgierigheid. Nieuwsgierigheid laat kinderen leren, openstaan voor nieuwe dingen én geeft ze een blij gevoel. Echter is het zo dat kinderen naarmate ze de basisschooltijd doorkomen minder nieuwsgierig worden (stellen minder nieuwsgierige vragen, experimenteren en ontdekken minder). Helemaal met het oog op de toekomst is nieuwsgierigheid hetgene wat ons als mens onderscheidt, want nieuwsgierigheid is dé vaardigheid die ons verder brengt en laat ontwikkelen. Via mijn Instagram heb ik een community van 2700 nieuwsgierige denkers verzameld en coach ik leerkrachten, onderwijsorganisaties en leerlingen hoe ze nieuwsgierigheid kunnen stimuleren in lessen, het leven en zelf nieuwsgieriger worden. 

  1. Welke kennis neem je daarvan mee in je trainingen? / Welke kennis over leren of managen van een school staat in jouw aanbod centraal?

Nieuwsgierige leerlingen zijn gemotiveerd, stellen veel vragen, zijn leergierig en zijn betrokken in de klas. Dat willen we allemaal: een nieuwsgierige, betrokken klas die met plezier de lesstof leert. Leerkrachten hebben dé sleutel in handen om een nieuwsgierige sfeer in de klas te creëren en zo nieuwsgierigheid te stimuleren… maar hoe pak je dat aan? In mijn trainingen geef ik het antwoord op verschillende vragen: Wat is nieuwsgierigheid precies? Wat gebeurt er in het brein? Waarom is het zo belangrijk en… hoe kun je het prikkelen? Bewustwording is in de eerste helft van de training het doel. Immers, het is lastig om aan iets te werken als je weinig kennis over een onderwerp hebt of er simpelweg niet bewust van bent. Tussendoor stel ik verschillende prikkelende nieuwsgierige vragen waarmee deelnemers reflecteren op hun eigen nieuwsgierigheid.

In de tweede helft van trainingen ga ik in op praktische toepassingen over hoe de kracht van nieuwsgierigheid kan worden toegepast om jezelf nieuwsgieriger te maken, en dit daarnaast ook actief in te zetten om anderen nieuwsgierig te maken (de leerlingen). Ik deel toepassingen vanuit de literatuur en de praktijk, maar ga hier ook actief het gesprek aan om zo aansluiting te vinden bij situaties die zij dagelijks tegenkomen. Hoe ontwerp je lessen die leerlingen nieuwsgierig maken? Hoe zorg je voor een veilige sfeer waar leerlingen nieuwsgierig durven te zijn? Maar ook… hoe blijf je zelf als leerkracht je leven lang nieuwsgierig? Een nieuwsgierige leerkracht is immers super aanstekelijk en werkt bevordelijk voor het leerproces van de leerlingen. Hierbij doe ik verschillende oefeningen om een nieuwsgierige, open houding te beleven en zo jezelf en anderen te kunnen trainen in nieuwsgierigheid.

  1. Welke activiteiten doe je daarnaast?

Naast mijn onderneming Creating Curiosity ben ik co-oprichter van PlaygroundVR. Met PlaygroundVR brengen we kinderen in ziekenhuizen bij elkaar in een virtuele speeltuin in Virtual Reality. We halen kinderen uit hun isolament en laten ze weer even het buitenspeel gevoel ervaren. Het is een multiplayer ervaring, dus kinderen kunnen elkaar horen, zien en dus eigen spelletjes met elkaar bedenken: net als echt buitenspelen. We hebben afgelopen november de eerste speeltuin geopend in het Wilhelmina Kinderziekenhuis (video) en werken samen met oa Jantje Beton en de Cliniclowns. In het WKZ wordt het nu elke dag ingezet, het is fantastisch om te zien hoe blij de kinderen ervan worden, én ook minder pijn en stress ervaren!

Daarnaast ben ik ambassadeur van Dutch Wavemakers, een initiatief om meer bewustwording te verspreiden bij de jonge generatie over het belang van water. We werken samen met studenten en topsporters om kennis te delen over waterveiligheid, waterkwaliteit en wanterkwantiteit. Dit doen we door gastlessen te geven op scholen, bij evenementen te spreken om zo leerlingen te inspireren om meer over water na te denken en bijvoorbeeld te enthousiasmeren voor waterstudies. 

  1. Welke ervaring heb je met het onderwijs?

De workshops en gastlessen geef ik op verschillende onderwijsinstellingen en voor verschillende doelgroepen. Van PO tot HBO en van leerkracht tot leerling. Daarnaast heb ik door mijn brede opleidingsachtergrond ervaring met veel verschillende soorten lesvormen en soorten onderwijs in binnen- en buitenland

  1. Welke doelgroep wil je aanspreken?

Leerkrachten hebben dé sleutel in handen om een nieuwsgierige sfeer in de klas te creëren en nieuwsgierigheid te stimuleren. Zij zijn de uitvoerende kracht. Daarnaast is het ook belangrijk dat schoolbesturen en adviesraden met het onderwerp in aanraking komen. Zij moeten van bovenaf deze aandacht voor nieuwsgierigheid in het onderwijs sturen en er ruimte voor geven.