Vergroting van de autonomie van docenten

Lezing over de onderwijsprofessional

Hoe kan de docent zijn autonomie vergroten en weer een volledige professional worden? Hoe lukt dat in een omgeving die wordt gekenmerkt door datahonger van de volgsystemen, de dashboards van managers en de Excel spreadsheets met stoplichten? Die meetindustrie heeft het onderwijs te danken aan de opvatting dat we door meten grip kunnen krijgen op het leerproces. Veel teamleiders bespreken het functioneren van van docenten aan de hand van die genoemde meetinstrumenten, spreadsheets en dashboards. Wat is er gebeurd met de autonome docent in deze ontwikkeling? 

In deze lezing neemt Erik Harinck de docenten mee in de geschiedenis van het onderwijs vanuit het perspectief van professionalisme en laat hij zien hoe het vak zijn status en vooral schoonheid heeft verloren door schadelijke ontwikkelingen zoals schaalvergroting en micromanagement. In het tweede deel van de lezing schetst hij een toekomstperspectief waarin de docent zijn autonomie herwint. Welke stappen zijn daarvoor nodig? Autonomie kan niet bestaan zonder verantwoording en consultatie. Hoe kunnen die worden vormgegeven?